Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu: Ülkemiz Kaliteli ve Güvenli Ulaşım Altyapısıyla Gelişiyor, Büyüyor
‘ÜLKEMİZ KALİTELİ, GÜVENLİ ULAŞIM ALTYAPI İLE GELİŞİYOR VE BÜYÜYOR’
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, eğitim gördüğü Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Makine Mühendisliği öğrencileriyle görüşmeye geldi. Oditoryumda konuşan Karaismailoğlu, “Dünyanın en yüksek teknoloji ihtiyaçlarını gerektiren mühendislik işlerinin başında olmak gerçekten bizim için gurur verici. Biz her zaman ‘başarı ekip işidir’ dedik. Bugüne kadar tüm arkadaşlarımızın emeği var. mühendis mühendis.Biz onlara küçük kardeş gibi davranmaya çalışıyoruz.Böyle temiz işlerin çıkması için bunu yeterince yapıyoruz herhalde.Sonuç olarak vatandaşımızın yaptığı işler hayatı kolaylaştırıyor.Bunlar bütün departmanların dinamiği olduğu için, ülkemiz kaliteli ve güvenilir bir Ulaşım altyapısı ile gelişmektedir. Doğal olarak bu ülke, gelişen dünyanın en hızlı büyüyen ihracat rakamlarının rekorlar kırdığı ülke konumundadır ve bu güçlü altyapısı sayesinde dünyanın en hızlı büyüyen ülkelerinden biridir. Doğal olarak şu anda gayri safi dış hasılaya baktığınız zaman dünyanın gelişmiş ülkeleri dünyanın gelişmiş ülkeleri çünkü onlar altyapılarını 150 yıl önce kurdular, o sıçramaları çok önceden yaptılar. Olağan son yıllardaki bu büyük sıçrama sayesinde, bu büyük yatırımlar sayesinde artık önümüzü açtık. O yüzden sıra Türkiye’de 50 yıllık planlar yapmaya geldi. İnşallah kurulan bu alt yapı üzerinde çok daha büyük işler yapacağız” dedi.
Karaismailoğlu, yol yatırımlarının gelecek hesaplarına göre tasarlandığını belirterek, “Paris İklim Anlaşması’na göre 2030-2050 ortasında ulaşım sektörünün karbon salınımını sıfıra indirmeyi hedefliyoruz, dolayısıyla bu taahhüdü yerine getireceğiz. ulaşım sektöründe yapacağımız yatırımlar.Karbon salımını azaltmada en büyük kurtarıcımız ve önceliğimiz olacak.Bazı doğal verilerin iyi hesaplanması gerekiyor.Özellikle motorlu taşıt sayısının arttığını görebilirsiniz.20 yıl önce, Türkiye’de 8 milyon küsur araç vardı ama bugün 26 milyona çıktı ama trafik sıkışıklığı 20’ye çıktı bir yıl öncesine göre çok daha az burada devlet olmanın ve planlamanın gerekliliği burada ortaya çıkıyor çünkü. daha önce yatırımlarınızı üstlenmeniz gerekiyordu.29 bin kilometre bölünmüş yol yapmamızın asıl sebebi de bu.Hareketlilik eskiye göre çok daha az.’ kara, demiryolu, hava, deniz ve haberleşmede toplam 194 milyar dolar yaptık.Bugüne kadar yaptığımız yatırımlar yeniden planlama çerçevesinde oldu, özellikle karayolu altyapısı çok kötü durumdaydı ve kötü bir dönem geçirdik. Altyapısı tamamlanmadı.Yüzde 65’i ağırlıklı karayolu olmak üzere bir yatırım dönemi geçirdik.Karayolu ağırlık periyodunu 29 bin kilometrenin üzerine çıkardığımızda artık daha çok demiryoluna dayalı bir yatırım dönemine geçtik.Artık otoyol yatırımları yüzde 100 azaldı. biraz daha ama bitirmek tabi ki mümkün değil.Yol yatırımları 30’lara düştü, demiryolu yatırımları yüzde 60’lara çıktı.İnşallah bundan sonra demiryoluna dayalı bir yatırım dönemi yaşayacağız”Yatırımlarımızı neredeyse tamamladık” HAVAYOLLARINDA”Bakan Karaismailoğlu, demiryolunun önemine değinerek konuşmasını şöyle sürdürdü: “Özellikle üretimde lojistik maliyetlerin düşürülmesi, karbon salınımının, hızlı tren bağlantılarının ve navlun oranlarının önemli ölçüde düşürülmesi. Demiryolundaki yükün artmasından dolayı çok değerli yatırımlar yapıyoruz. Şu anda Türkiye’de 3 bin 500 km’lik demiryolu yatırımımız var. Bunun şu anki nakit maliyeti tam 30 milyar dolar. Havayolu yatırımlarımızı neredeyse tamamladık. Bu nedenle bundan sonra da sektörde yapacağımız gelişmelerle hizmet kalitemizi arttırmaya devam edeceğiz. Denizcilik ve haberleşmede özel sektörün daha fazla yatırım yapmasını teşvik ediyor, denetleyici ve düzenleyici bir bakanlık olarak sektörü yakından takip ediyor ve teşvik ediyoruz.”
Yapılan yatırımlarla elde edilen tasarrufu anlatan Karaismailoğlu, “Yaptığımız yatırımlar her detayıyla ülkeye fayda sağlıyor. Biz 194 milyar doları topladığımızda yılda 28 milyar dolar tasarruf ediyorsunuz. Yani doğru plan yaptığınızda siz de kazanıyorsunuz. sonuç alın 194 milyar dolarlık yatırım nerdeyse 10 yıl sürüyor farkında olmadan geri dönüş alıyorsunuz burada 22 buçuk milyar dolar gibi değerli bir tasarruf karayolunda sağlanmış en değerlisi zaman tasarrufu var. yaklaşık 20 milyar dolar zaman tasarrufu Araç kilometre tasarrufundan yakıt tasarrufuna kadar her şey var Yakıt tüketimi 1 0,7 milyar dolar yani yaklaşık 1 milyar litre yakıt tasarrufu sağlandı Karbon emisyonlarındaki azalmayı eklediğinizde çevreci tasarruf, kağıt tasarrufu ve kamu emeği ile yılda 28 milyar dolar tasarruf edersiniz.Kazaların azalmasından dolayı elde ettiğimiz can kaybındaki azalma da yapılan yatırımlar sayesinde olmuştur. Yılda 13 bin vatandaşın hayatını kurtardık. Şimdiye kadar bu kadar çok yatırım yapmamız adettendir ama bundan sonra ne olacak? Bunun için de planlarımız var. Türkiye’ye gelen bu istikrar süreci sonucunda artık tüm yatırımlarını 2053 yılına kadar planlamıştır.
Selçuk BAŞAR- Aleyna KESKİN/ TRABZON,